Presse:


Markedsføring nr. 18, 2007
Mindshare satser på brugerdrevet strategi og innovation

Pia Mahnfeldt

Sanne Olsen er indtrådt I mediebureauet Mindshare’s direktion og univers, hvor hun skal stå bag Mindsight Business Planning & Innovation. Udfordringen bliver at kombinere de mere hårde facts med blødere viden og indsigt.

Mediebureauer arbejder meget forretningsorienteret med vægt på tal og analyser

Det kan man komme en del af vejen med. Men mange virksomhederne har ”ondt i anderledesheden”, mener adm. direktør Martin Rasmussen fra Mindshare, og derfor har mediebureauet nu valgt at satse på brugerdrevet strategi og innovation.

Strategisk planner, Sanne Olsen, er startet som strategisk direktør for den nye enhed – Mindshare Business Planning & Innovation - og vil samtidig indgå som medlem af direktionen. Den nye enhed skal i første omgang bestå af tre nye medarbejdere.

Sanne Olsen har de sidste 12 år arbejdet med strategisk planning og strategi på forskellige reklamebureauer, og de sidste 21/2 år som selvstændig konsulent:
– Grundlæggende handler det om at se forbrugerne og omverdenen med nye øjne i en verden, hvor det bliver sværere og sværere at være unik. At arbejde med brugerdrevet innovation betyder, at tage afsæt i brugernes liv, drømme og behov og i langt højere grad, at involvere dem i udviklingen. Der er ingen tvivl om, at der i fremtiden vil være behov for en langt større forståelse, indsigt og indlevelse i brugerne.

Mindshare har det sidste års tid selv taget sin egen medicin. Sanne Olsen har nemlig været involveret i en længere forretningsudviklings-proces, der skal tage mediebureauet et skridt længere ind i fremtiden:
– Via vores egen proces er Sanne Olsen blevet integreret i virksomheden, og vi er kommet tæt på hinanden. Processen har været utrolig lærerig, og vi kan nu tilbyde vores kunder det samme, som vi selv har været igennem, nemlig brugerdrevet forretningsudvikling, siger Martin Rasmussen og fortsætter:
– I fremtiden skal analyseafdelingen referere til Sanne Olsen. Almindelige analyser er rationelle, og tager afsæt i bevidste behov og beslutningsprocesser. Men vi ved jo, at mindst 90 pct. af forbrugernes beslutninger er emotionelt styret. Derfor er der brug for nytænkning, men jeg mener ikke, at det ene udelukker det andet. Der er stadig brug for ”hårde” facts, de kan bare ikke stå alene mere. Det har vi erkendt, og derfor er det vores ambition at kombinere de hårde facts med en blødere viden og indsigt.

Holistisk viden

En virksomheds markedsføring består generelt stadig af annoncer, tv-reklamer og outdoor. Også selv om der meget længe har været talt om, at det bare ikke altid er måden at ramme sine målgrupper på, mere.

Hos Mindshare har man nu indset, at man som mediebureau har et ansvar for at udvide både sin egen og kundernes horisont:
– Som Martin siger, så har kunderne ondt i anderledesheden. Og det skyldes, at det er blevet meget svært at skille sig ud fra alle konkurrenterne. Vi mener, at udfordringen for de fleste virksomheder er, at være noget særlig for nogen. Dette reelt set uanset om det umiddelbare focus er forretningsudvikling, strategi, innovation, kommunikation eller mediestrategi. Vi oplever, at der for at kunne arbejdes strategisk med disse problemstillinger, fremover vil blive stillet langt højere krav om en dybere og mere holistisk viden og indsigt om brugerne. Og det er interessant for et mediebureau, fordi det i dag er sværere at skelne meget firkantet mellem, hvornår noget er forretningsudvikling, strategi, kommunikationsstrategi, innovation, kommunikation og media strategier. Det er svært at vurdere, hvor det ene begynder og det andet stopper.
Ofte oplever vi at virksomhederne sidder med udfordringer og problemstillinger, som ikke direkte løses i et traditionelt media-setup. Så skal vi være i stand til at kunne give en rådgivning, der for alvor gør en forskel, så skal vi have nogle kompetencer, der kan tænke ud af boksen, forklarer Sanne Olsen, der allerede er flyttet ind hos Insight.

Nu mangler hun bare at få de rigtige farver på væggen, så den nye afdeling udstråler det bløde op mod det mere hårde mediebureau.

Strategisk planner, Sanne Olsen, er startet som strategisk direktør for Mindshare Business Planning & Innovation – og vil samtidig indgå som medlem af direktionen.


Fakta

Sanne Olsen har de sidste 21/2 år arbejdet som selvstændig konsulent indenfor strategisk planning og innovation. Sanne Olsen har 20 års erfaring og har bl.a. arbejdet på bureauer som Advance, EURO RSCG og Bergsøe 4.

Sanne Olsen er også en efterspurgt foredragsholder, indenfor bl.a. fødevarer, innovation og tidsånd. Hun sidder desuden i Institut for Fremtidsforsknings styrelse, udpeget af Akademiet for Fremtidsforsknings præsidium.

BESTIL NYHEDSBREVET INSIGHT

 

 

Bestil Insight