Artikler på tværs

Sværere at gøre en forskel over for forbrugerne

Sanne Olsen

Forståelse for og viden om, hvad der er forbrugernes holdninger og situation i relation til både media, brands, marketing og kommunikation er essentielt for alle virksomheder der gerne vil sælge noget til nogen

Der ligger en klar udfordring i, at det bliver sværere at trænge igennem til forbrugerne.  De bliver eksponeret mere og mere, de er mere kræsne, og udbuddet på alle fronter vokser markant. Dette gør sig ikke mindst gældende på mediafronten.


”Gennem de senere år er det blevet stadig klarere at de gamle massemedier, de traditionelle annonceformer … på et tidspunkt ville løbe ind i en mur af uopmærksomhed og ligegyldighed… Først og fremmest skabt af for mange og for larmende budskaber, information overload og for smarte og for strømlinede ”mission statements” -  branding overload.”
Mandag morgen.  Kampen om opmærksomheden.

Derudover er der en lang række udfordringer i relation til forbrugerne, som er væsentlige:

 

  • Forbrugerne bliver mere og mere ligeglade
      • Manglende loyalitet
  • Informations-, media- og branding overload

  • Forbrugerne har større og nye krav
      • Mening, autenticitet, indhold, substans, oplevelser, historier og nytænkning
      • Forbrugerne vil overraskes, fristes og forføres
  • Forbrugerne bliver mere uforudsigelige
      • Situationsafhængig adfærd
      • Manglende målgruppelogik
  • Købsbeslutninger er emotionelle eller ikke-bevidste
      • Opgør med logik og rationalisme
      • Nyeste hjerneforskning peger på emotionelle og ikke-bevidste købsbeslutninger
  • Forbrugerne bliver ufokuserede og selektive i deres medievalg og – brug

Som virksomhed er der således en lang række udfordringer i relation til forbrugerne.  Det er sværere at få kontakt til forbrugerne, sværere at gøre en forskel og blive til noget særligt.

Vi skal derfor i langt højere grad tage højde for, at det også er sværere at forstå forbrugerne. Der er en generelt en stigende erkendelse af, at forbrugernes adfærd og beslutninger, er langt mere irrationelle og emotionelle end mange af de traditionelle modeller og mindset tager udgangspunkt i . Det betyder, at der fremover stilles større krav til forbrugerforståelse, indsigt og viden. Men også, at mange af de mere traditionelle indgange og metoder til forbrugerindsigt ikke længere kan stå alene.

”I en verden i evig forandring må markedsføring genopfinde sig selv fra bunden… I dag kan man kun forstå forbrugerne ved at dykke ned i de følelsesmæssige, åndelige og psykologiske behov ved at forudsige fremtidig adfærd – ved at gå efter hjertet i lige så høj grad som at gå efter lommerne”
Anne Lise Kjaer fra Kjaer Global til Fremtidsorientering

 

BESTIL NYHEDSBREVET INSIGHT

 

 

Bestil Insight